Pages

Friday, August 29, 2008

Tolong beri pendapat...............

Assalamualaikum sahabat,
disina penulis ingin berkongsi satu kisah benar yang berlaku pada diri sahabat penulis,pada mulanya penulis hanya ingin mencari dan nak tambah sahabat2,namun tika penulis sedang asyik 'berchatting',ade seorang lelaki bernama syam(bukan nama sebenar)menceritakan masalahnya,oleh sebab kami 'chatting' dalam group yang besar jadi bnyaklah sahabat2 yang menghulurkan bantuan dalam nak membantu si lelaki ni,penulis juga berkesempatan unntuk menghulurkan bantuan,penulis menberikan e-mail penulis kepada lelaki tersebut dan alhamdulillah dia sudi berkongsi masalah tersebut dengan penulis.

Pada permulaan sesi luahan rasa itu,penulis tidak dapat menggagak kerana sewaktu 'chatting' dalam kelompok yang besar lelaki tersebut enggan meluahkan masalahnya mungkin sebab rasa melu yang menyelaputi diri.dia memulakan dengan bertanyakan sama ada penulis pernah bercinta atu pun tidak?dengan rasa agak kekok,penulis menjawab dengan jujur kerana penulis percaya jika kita jujur dalam nak sesuatu hal isnsyaAllah hasil yang kita dapat akan menghasilkan impak yang maksima.

setelah pelbagai soalan yang dia ajukan kepada penulis,lantas takut pelbagai lagi rahsia terbongkar huhuhu,penulis pun bertanya mengenai masalahnya,ternyata tanggapan penulis mengenai dia lantaran soalan berkaitan cinta menjadi isu benar kerana dia dalam keadaan bercinta.padamulanya penulis menyangka dia ingin mengeluarkan masalah berkaitan hati,ternyata meleset apabila dia menyatakan dia melakukan maksiat dengan kekasihnya.penulis cube beranggapan baik,penulis tidak mahu membuat andaian sendiri,penulis bertanya kepadanya,maksiat ni ada banyak jenis,yang ringan atau yang berat?(mantiq).

'paling beso' inilahjawapan yang diberi.terkejut dan kaku kerana dia menyatakan mereka sudah menjadi ibarat suami isteri dan menyatakan kesukaran untuk berhenti dari melakukan benda tersebut.apabila ditanya mengapa tidak kawin saja dari terus membiarkan diri dibuai taufan Lanina?namun dia menyatakan lagi masalah baru,keluarga sebelah dia tidak merestui perhubungan mereka,walaupun dia telah berbincang dengan baik namun keluarganya tetap berkeras.Justeru dia sekarang berada dalam keadaan tersepit malah membawa pemulis sendiri untuk turut tersepit kerana tidak dapat memberi jawapan padu padanya.tidak mungkin penulis nak mencadangkan agar menurangkan kekerapan mereka 'bersama',tidak munkin penulis nak menggalakkan dia untuk menderhakai kedua orang tuanya.jadi penulis benar2 mengharapkan kesedian sahabat2 kerana ini merupan masalah saudara kita.dia sudah mempunyai rsa untuk berubah justeru adalah menjadi tanggungjawab kita untuk membantu,insyaAllah jawapan sahabat2 nanti akan saye sampaikan pada dia dan mengharapkan akan perubahan pada dirinya insyaAllah.......bantulah saudara kita..

3 comments:

a.m.i.r.a.h said...

salam ...
abg sue parahnya orang yang dinyatakan dalam post terbaru ni ..
btw saya nak beri pendapat kat sini sebab saya ada juga kawan yang sebegitu rupa tapi lagi teruk ... abg sue suruh lar org tu kembali kepada yang maha kuasa ..bertaubat .... balik ke jalan yang benar minta pertolongan darinya ... dia pun patut cuba kurangkan berjumpa and bersama teman dia .. itu langkah pertama yang perlu dia lakukan walaupun menyakitkan.. kalau kita biarkan mereka terus begitu lagi lar teruk keadaan .. Kita tak boleh menderhaka kepada ibu bapa kita ..
so family come first than ur lover .. cuba betulkan diri dia ingat balik semua kesalahan dan cuba betulkan diri dia semula .. Suruh teman dia lakukan perkara yang sama .. kalau jodoh takkan ke mana .. mungkin setelah semua perkara dah baik cuba suruh dia berbincang semula dengan keluarga kali ni bawa keluarga teman 2 datang sekali berbincang mungkin mereka setuju nak jodohkan mereka ke ..
saya tegaskan semula BERPISAH jalan paling baik ... apapun insyaallah saya akan tulis pendapat saya ni dan lebih panjang kat blog saya ... anything lawat je blog saya ... hehehehehehe

salam ...

a.K.u said...

salam...

sedikit pendapat...

cube sesuatu yang lebih praktikal...

anta e-mail tntg pkara2 yg berkaitan...tentang islam. tentang bagaimaha Allah melarang perbuatan2 buruk tu..tentang hukuman yg Allah akan beri kat dunia & akhirat..beri dia artikel2 yang dapat memberi keinsafan untuk menjadi seorang hamba...

cari article2 yang agak mudah untuk difahami & jelas..

moga-moga hatinya terbuka untuk bertaubat & berazam untuk berubah..

mudah bagi kita untuk berkata-kata, kadangkala kita perlu tunjukkan jalan...

ni antara salah satu cara yg agak berkesan (akak pernah cuba)..

InsyaAllah, kalau niat kita betul, Allah pasti bantu...

Salamunalaik...

Anonymous said...

Salam ceria'

Rintik hujan membasah daun. Setelah basah akan kering ia, hujan yang turun akan berhenti suatu ketika,sedarlah kita hanya berehat sebentar di kebun anggur yang segar dan ranum ini untuk meneruskan perjalanan,apa yang dikatakan dengan nikmat itu?