Pages

Tuesday, December 9, 2008

sekolah ohhhh sekolah....


Salam ukhuwah kepada semua yang sudi melampirkan matanya untuk menatang blog yang tidak seberapa ini. ucapan terima kasih buat semua yang sudi meninggalkan komen-komen yang kadang-kadang memberikan penulis satu kesedaran, segala kesalahan yang terdapat dalam blog ini sama ada secara tidak sedar ataupun tidak adalah diharapkan agar kemaafan itu senantiasa berada dihati semua pihak, sesesungguhnya penulis adalah seorang yang senantiasa melakukan kesilapan berbanding yang sahih.

hari ini penulis datang brkunjung ke sekolah lama penulis yakni sekolah menengah Agama Islah, nampaknya sedang berlaku sedikit pengubahsuaian, maklum la tahun depan dijangka pelajar yang datang berdaftar akan berlipat kali ganda banyaknya, SYABAS kepada pihak sekolah yang terus menerus melakukan dan meningkatkan mutu sekolah AGAMA ini.

penulis datang berkunjung ke sekolah untuk mengambil borang pemdaftaran untuk adik penulis yang akan menyambung pelajarannya ke sekolah ini.adalah menjadi harapan yang besar bagi penulis melihat adik yang bongsu ini pandai AGAMA.

aku berjumpa dengan tukang kebun sekolah kami,bagi penulis dia bukan tukang kebun biasa kerana dialah satu-satunya tukang kebun yang juga merangkap ustaz yang selalu mengajar kat surau berdekatan, ilmunya masyaAllah.

penulis bersembang dengannya,katanya pelajar yang datang untuk belajar disekolah ini akan diterima sepenuhnya, maknanya tiada yang akan ditolak permohonannya,penulis bertanya blik dengan nada hairan," terima semua?"

terus dia mengeluarkan nada tinggi memarahi penulis, semua yang datang kesekolah ini dengan niat nak belajar agama,mak ayah nak tengok anak2nya tahu agama, mengapa pihak sekolah nak halang niat tersebut, kenapa pihak sekolah nak tolak? siapa yang nak bertanggung jawab kalau di akhirat nanti Allah tanya kenapa kamu tidak menerima pelajar ini masuk kesekolahmu untuk belajar AgamaKu,apa hak kamu untuk menghalang manusia belajar AgamaKu, nak jaga nama sekolah ataupun nak jaga masyarakat? persoalan yang baik,persoalan yang menyentuh semua institusa sekolah,university,dan sebagainya.

mari kita lihat situasi sekarang, sesetengah sekolah dan institusi keagamaan banyak menghalang pelajar-pelajar yang bermasalah dari belajar disekolahnya atas alasan pelajar ini akan membawa masalah kepada sekolah,pelajar ini akan memburukkan nama sekolah, bedebah dengan institusi pembelajaran yang menjalankan sistem ini.ingin menjaga nama sekolah tetapi tidak mahu menjaga masyarakat,sekiranya pelajar tersebut tidak berkualiti dari segi akademiknya jugak ditolak permohonannya,mengapa begini? apa pihak sekolah nak jawab depan Allah nanti? kebal sangatkah badan untuk menampung kepanasan Neraka kelak.

apa yang sepatutnya pihak pengurusan lakukan?

sepatutnya pelajar-pelajar yang bermasalah ini kita berikan peluang untuk memperkemaskan diri dari segi agama terutamanya,biarlah dia gagal dari segi akademiknya tetapi dari segi hukum halal dan haramnya,dia mampu menguasainya, penulis melihat sahabat-sahabat yang tidak dapat melanjutkan pelajarannya kebanyakkannya menjadi tidak yang sepatutnya,ada yang merempit,ada yang begitu dan begini. siapa yang akan bertanggungjawab?

Mari kita tanyakan pada diri kita, apa patut sistem ini diteruskan,sampai bila masyarakat yang terpinggir akan terus dipinggirkan,mengapa tidak kita terima pelajar sebegini dan kita beri didikan sehabis mungkin.teruskan mendidik tanpa jemu, itu jugak proses tarbiyyah bukan?

bukan saja disekolah malah sistem ini turut dipraktikkan dalam jamaah yang mengaku semua umat islam itu saudara,sesetengah jamaah islam hanya mengutamakan ahli yang ada tarbiyyah sahaja untuk dijadikan ahli, sekiranya ada ahli baru ayng dirasakan tidak berkualiti, maka akan dijauhi ahli tersebut atas alasan dia tidak layak kerana perwatakkannya akan menjejaskan nama baik jamaah tersebut.bertamabh parah apabila ahli jamaah yang lain tidak dibenarkan langsung untuk turut serta dalam kegiatan jamaahnya,masyaAllah,kenapa begini?kenapa begitu ta'asub, bagaimana islam mahu naik semua kalau pada peringkat ini pun islam tidak dapat bersatu.

mari semua kita bermuhasabah........

No comments: