Pages

Thursday, July 2, 2009

Kemelut Iran....

Assalamualaikum diucapkan kepada semua sidang pembaca yang sudi membelek-belek halaman penulis, dan seperti biasa penulis ingin panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi diatas kurniaan yang diberi dan syukur juga diucapkan kerana berkat taufiq dan hidayah yang diberi kepada penulis untuk terus menerus didalam memperbaharui laman ini.

InsyaAllah didalam artikel untuk kali ini, penulis ingin berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang penulis terdengar, terbaca dan diatas sedikit kefahaman yang diberikan Ilahi. Mungkin ramai Justify Fulldikalangan pembaca yang sekalian yang lebih arif mengenai isu ini namun ini hanyalah untuk memberikan gambaran secara umum tentang isu ini.

Selepas pemilihan presiden berlalu, keputusan menyaksikan bahawa Ahmadiejad masih berkuasa dan masih disenangi rakyat yang mana menyaksikan hampir 63% keputusan memihak kepada beliau, namun sudah menjadi adat didalam setiap pemilihan aka nada pihak yang kalah dan tidak berpuas hati. Maka kita dapat melihat akan kekacauan yang berlaku diIran sekarang ini. Kekacauan yang berlaku telah mengakibatkan pelbagai siri keganasan yang semua sedia maklum.

Jika dilihat kepada siri-siri keganassan yang berlaku, banyak benda yang menjadi tanda Tanya yang akan mengungkap pelbagai spekulasi yang jelas menunjukkan ada pihak ‘kedua’ yang terlibat. Washinton merupakan antara pihak yang begitu ketara mendesak agar pilihan raya presiden dijalankan semula.

Rusuhan demi rusuhan dilakukan sehinggalah kejadian yang begitu menyayat hati berlaku sehingga kematian seorang pelajar yang bernama Veda yang mana mati ditembak, pihak barat meng’claim’ bahawa pelajar berkenaan dibunuh oleh pihak kerajaan polis Iran, kejadian ini begitu menggemparkan dunia. Namun kajian terbaru yang dikeluarkan kerajaan Iran menyatakan, peluru yang mengenai pelajar berkenaan bukan berasal daripada pihak polis kerajaan Iran, ini bermakna ada pihak lain yang menembak.

Kematian pelajar berkenaan digunakan barat sebagai lambang semangat juang rakyat Iran yang mana mahukan perubahan. Hal ini menimbulkan kekeliruan, didalam sumber yang lain, pihak CIA telah menghabiskan hampir 400 juta dolar disepanjang apa yang berlaku diIran dan Pihak BBC dan media barat tampil menyatakan kebenaran bahawa mereka digunakan barat untuk menimbulkan rusuhan dan meniup api kemarahan dikalangan rakyat Iran.

Tetapi ada kejadian yang begitu menarik yang berlaku disamping kekacauan yang berlaku di Iran, Israel yang menyepi menimbulkan pelbagai tanda Tanya. Mengapa begitu? Jika dilihat, Iran merupakan ancaman utama Israel didalam menguasai Palestin, jika kita kaji secara mendalam hal ini, ada berbagai-bagai huraian dan hujah yang menjelaskan akan sebab musabab yang berlaku di Israel.

Namun sebelum penulis menghuraikan lebih lanjut hal ini, penulis ingin memberikan sedikit sebanyak pendedahan yang secara tidak langsung akan menjawab hal berkaitan diatas. Didalam perlembagaan white House, satu polisi yang yang terukir adalah melindungi kepentingan Israel, justeru tidak hairan Obama begitu kedepan didalam menentang perihal politik di Iran.

Untuk melihat dari aspek yang berbeza mengenai isu ini, terdapat hikmah yang tertentu, jika dilihat kemunculan Obama seumpama berbeza karakter dengan George w. bush, namun politik Iran telah membuka mata dunia mengenai siapakah sebenarnya Obama itu, begitu kedepan membela saingan ahmadiejad dan mengutuk keputusan pilihan raya Iran. Dengan menggunakan alasan hak bersuara dan demokrasi, barat terus menerus menghentam Iran.

Tetapi lihat semua didalam dasar demokrasi itu, sekiranya selepas sesuatu pemilihan dilakukan dan ada pihak yang akur ataupun kalah, pihak tersebut perlu akur dengan keputusan dan membenarkan diri untuk dipimpin pihak yang menang, namun hal berkenaan tidak diimplikasikan, jelaslah sistem demokrasi itu gagal dalam mengatur hidup manusia itu sendiri

No comments: