Pages

Wednesday, December 21, 2011

40 Strategi Rasulullah Didalam pendidikan

Assalamualaikum wrt diucapkan kepada siapa sahaja yang bertandang ke dalam laman ini,

InsyaAllah setelah lama menyepi, kini penulis merasakan perlunya penulis menyambung apa sahaja penulisan memandangkan pemerhatian penulis2 terhadap ulama' besar, rata2 diantara mereka begitu hebat didalam penulisan. bait2 syair yang memuji Rasulullah sentiasa sahaja mengjangkaui pemikiran orang umum yang menjadikan mereka berbeza dengan yang lain.

untuk artikel kali ini, penulis berhasrat untuk berkongsi 40 strategi Rasululah yang penulisan ini akan diajalankan secara bersiri kerana sekiranya mahu dinyatakan terus 40 cara yang digunakan baginda didalam mendidik, nescaya penulis bimbang kekuatan menulis penulis yang turun....

baiklah untuk yang pertama adalah

METHODE PENDIDIKAN RASULULLAH MELALUI TELADAN DAN AKHLAK YANG MULIA

menjadi methode terpenting dalam dakwah rasulullah yang bergerak dahulu sebelum menggerakan orang lain. terkadang perilaku baginda ini tidak mampu ditiru oleh mana2 manusia. inilah kehebatan yang ada pada sosok tubuh baginda sehinggakan beliau dilihat sebagai insan yang teramat mulia. Anas bin malik menyatakan, keadaan yang paling bercahaya bagi bumi madinah adalah ketika masuknya baginda kebumi madinah dalam peristiwa hijrah, dan tiada keadaan yang paling menyedihkan selain kematian baginda dibumi madinah.

tidak dapat dinafikan bahawa pendidikan melalui teladan lebih berkesan dihati berbanding kenyataan yang merapi.justeru marilah kita menilai kembali akhlak kita dengan masyarakat sekeliling kita. apakah kehadiran kita ini memberikan kesenangan ataupun kesengsaraan pada insan2 yang berada disekeliling kita. insyaAllah dengan berkat dan sedikit istiqamah, moga kita mampu mencontohi perilaku agung ini.

bahagian yang kedua akan dihuraikan pada artikel yang lain InsyaAllah....

No comments: