Pages

Monday, October 20, 2008

takdir ku begini.........

Buat masa ini aku bingung untuk berbuat sesuatu,namun aku terfikir mengenai kuliah tauhid yang aku ikuti pada petang semalam, rupanya tauhid yang aku belajar di sekolah menengah Agama Islah dulu hanyalah secebis daun dari pohon yang besar. Daku sedar sekiranya ada pihak kuffar datang bertnyakan sesuatu yang aku tidak mengerti dan fasih terutamanya dari segi akidahku, pasti tidak mustahil aku akan menjadi salah seorang dari mereka(murtad). MasyaAllah……semoga dijauhkan aku dari pihak mungkar itu, banyak yang aku pelajari sepanjang mengikuti kuliah yang berlangsung sejak dari awal sem dahulu, kuliah ini mengajarku dari segi pemikiran, pengetahuan agama, dan pelbagai lagi aspek-aspek yang menjadi kelemahan bagi diriku, tiap kali menghadiri kuliah aku sentiasa diberi pendedahan yang begitu mendalam yang menguji daya intelektual aku sebagai seorang pelajar islam yang menuntut disebuah universiti ISLAM.
Aku ingin berkongsi sedikit apa yang aku faham berdasarkan pengajianku dalam kuliah tersebut terutamanya dari segi mendalami erti takdir yang mana pada pendapatku, terdapat segelintir manusia diluar sana salah ertikan takdir itu, secara umumnya, kita sering mendengar bahawa takdir ini boleh berubah-ubah berdasarkan usaha dan tindakan kita, umpamanya: jika kita berusaha takdirnya kita akan Berjaya tetapi jika tidak kamu maka sebaliknya akan berlaku. Ini antara ungkapan yang sering kita dengar dan ianya diwarisi dari zaman berzaman sedangkan hakikat takdir itu tidak berubah sama sekali kerana ini semua telah ditentukan sejak dari awal lagi,jika takdir berubah maka ini jelas menunjukkan kelemahan Allah dalam mengurus tadbir ciptaannya, adakah ini bersesuaian dengan sifat tuhan? Semestinya tidak kerana Allah itu bersifat dengan sifat kesempurnaan.
Kembali kepada tafsiran takdir tadi, kita sebagai menusia tidak pernah mengetahui akan takdir kita justeru bagaimana kita dengan berani menyatakan takdir akan berubah jika kita melakukan sesuatu samaada lebih atau berkurang. Takdir tidak berubah malah berjalan pada laluan yang telah ditetapkan. Semua yang berlaku hnyalah ciptaan kita umat me=anusia itu sendiri yang menyatakan takdir berubah,hanya kita yng menyangka takdir akan berubah, contohnya:
Saya berpendapat jika saya berusaha saya akan mendapat kejayaan dan jika saya malas, saya akan gagal, saya meletakkan takdir pada dua tempat pada masa yang sama.namun pada penghujungnya saya hanya boleh memilih satu sahaja jalan yang mana untuk Berjaya saya perlu berusaha, justeru pilihan itulah takdir yang telah ditetapkan sejak azali lagi,jadi apa yang saya nak sampaikan adalah takdir tidak berubah dan kita tidak tahu mengenainya langsung maka apa yang harus dilakukan adalah ……………….tepuk dada tnya iman……..

No comments: