Pages

Monday, March 2, 2009

Kematian Penulis.....mungkin???






Asaslamualaikum kepada semua pembaca yang dihormati…..
Alhamdulillah setelah hampir beberapa minggu lamanya penulis tidak memperbaharui blog ini dan pada tika ini penulis diberi berkesempatan untuk melakar sedikit sebanyak apa yang tersirat dihati penulis. Hari-hari yang berlalu sepanjang kehidupan penulis pada hari-hari yang lepas memberikan sejuta kali ujian. Ada yang mampu dilepasi namun tidak kurang jugak yang gagal.

Diam-diam sudah lebih 3 bulan kita menelusuri tirai 2009. Rasanya baru semalam kita menyambut kehadiran tahun yang bakal mengubah scenario politik Negara ini. Namun bukan tentang politik menjadi isu yang akan dibahaskan tetapi masa yang berlalu ini. 3 bulan amat dirasakan begitu cepat. Apa makna nya?
Masa yang bergerak tidak akan menunggu sesiapa, ajal yang datang tidak akan meminta izin sebelum menerpa, semuanya akan datang dalam masa yang ditetapkan, segala telah ditentukan, semua sudah ada catatan, hanya menunggu masa mendatang, kesibukkan diatas kerja harian jangan sampai dilupakan akan bekalan, biarlah apa jua yang ingin diungkap orang, asalkan hal berkenaan dilupa jangan.
Pokok yang ingin penulis kongsi adalah bagaimana kita semua mahu menjadi orang yang paling bijak? Dalam hadis yang terkenal ada menyebut(mafhumnya) orang yang paling bijak adalah orang yang paling banyak mengingati mati dan bersiap sedia untuk menghadapinya. Terus tidak perlu bimbang akan kekurangan yang menimpa diri dalam pelajaran akademik, tetapi pertajamkan lah bahagian rohaninya, bukankah begitu.
Namun disini penulis inginkan jugak berkongsi. Orang yang paling rugi diakhirat kelak adalah orang yang beramal dengan amal soleh didunia tetapi diatas kesalahan niat melakukan ibadat menjerumuskan dia kedalam neraka. Renungkanlah sahabat semua, hidup ini bukan untuk bersuka ria, bukan untuk menikmati dunia sepenuhnya. Dunia ini paling lama pun hanya 60- 70 tahun kehidupan. Namun bayangkan sahabat disyurga nanti, kita kan hidup selama-lamanya,bayangkan……………..

Semoga semua yang ada diantara kita menjadi orang yang paling bijak sekali….senantiasa doakan keselamatan sahabat-sahabat kita kerana doa yang paling ikhlas adalah doa dedeorang dibelakang sahabatnya, yakni doakan seseorang tanpa orang itu mengetahui dirinya didoakan…..
Selamat bermuhasabah……(peringatan kepada diri sendiri)

3 comments:

samsonz26 said...

salam...hurmm, menarik gak blog baru ko...timbul kesedaran dalam hati aku...terime kasih sahabat...

Ceksue said...

wassalam hmm insyaAllah apa yang baik dijadikan tauladan dan ikutan,yang buruk jadikan sempadan.

ihsanz26 said...
This comment has been removed by the author.