Pages

Tuesday, May 19, 2009

Program dan program.....

Assalamualaikum kepada semua pembaca.permulaan hari yang indah tidak bererti hari tersebut akan berakhir dengan indah, kehidupan yang dihiasi dengan perkara-perkara yang baik tidak jugak terkecuali termasuk dalam kategori ini, dalam nak maraih syurga ILAHI, kita semua perlu berusaha untuk memastikan kesudahan yang baik menunggu kita tika sakaratul maut nanti, mungkin sakaratul maut itu sebentar lagi, ataupun mungkin ada yang sedang merasai, dan tika inilah musuh-musuh kita yang nyata akan memastikan kita untuk kufur, musuh ini akan menggunakan segala cara yang ada untuk merealisasikan hasrat musuh ini yang kita sedia maklum.


Untuk memastikan kesudahan yang baik itu, manusia perlu untuk memperbanyakkan amalan dan selalu berdoa agar kesudahan yang baik itu menjadi takdir bagi kita, menjadi takdir yang telah tetap. AMIN…….


Alhamdulillah pada minggu yang lepas penulis berkesempatan untuk turun ke sebuah sekolah untuk menyalurkan sedikit bantuan, program anjuran KARISMA club ini memang memberikan penulis suatu pengalaman baru dan pendedahan baru, jika sebelum ini penullis banyak berprogram yang berkisar di sekolah yang biasa namun kali ini berbeda kerana sudah menjadi sasaran kelab ini untuk turun disekolah-sekolah yang bermasaalah.


Berperanan sebagai pengarah memang ada indahnya dan ada kurangnya, berkat pertolongan dari sahabat-sahabat seperjuangan memang memudahkan penulis, namun apa yang penulis sedih adalah apabila datangnya sessi muhasabah, kenape?


Pada peringkat awalnya kami merancang untuk menggunakan modul yang berkaitan sakaratul maut, kiranya akan ade adegan lakonan mayat disiksa, namun pada malam yang sama juga waris turut datang kerna bagi mereka sessi muhasabah paling dirisaukan,kenapa?fikirkan lah…


Setelah semua kelengkapan dilakukan, mayat pun dah dibungkus, guru datang dan menasihati kami untuk tidak melakukan adegan lakonan tersebut, sedih bercampur kecewa, mengapa kebenaran perlu disembunyikan dengan beralasankan kononya tidak mahu peserta-peserta takut, sedangkan dimedia massa betapa banyak cerita hantu bersiaran, itu tidak pulak dilawan supaya dihentikan penyiaranya.


Kami terima nasihat dan terus ke plan B, maknanya penulislah perlu untuk ‘recall’ sejuk kerana sebelum itu ‘camp comander’ dah marah peserta-peserta, maka bermulalah dilemma dalam diri, berputar-putar penulis diruang legar sekolah mencari ilham dan semangat memandangkan inilah kali pertama sessi ini penulis akan terlibat.


Takut untuk menasihati kerana takut diri tidak ternasihat, sedih untuk menegur kerana diri masih punya untuk ditegur, gementar takut kata-kata hanya tinggal kata-kata, menangis kerna takut diri dibenci.


Sejurus masa yang dinanti tiba, pintu dibuka menantikan penulis untuk pergi memulakan bicara, masuk je pintu ditutup, keadaan gelap didalam dewan, hanya diterangi lampu dibahagian penulis, kelihatan kelibat peserta-peserta yang sedang teresak-esak akibat dimarahi, setelah sekian lama proses berakhir…. Dan Alhamdulillah semuanya berjalan mengikut apa yang dirancang, penulis mencorotkan diri sejenak untuk memuhasabahkan diri, sedih kerana ada kata-kata yang penulis sendiri belum terlaksana, dah hampir jam 12 tgh malam… penulis gagahkan diri menghubungi keluarga dirumah, ternyata tiada jawapan, tidur barangkali, namun dah menjadi lumrah, abah menghubungi semula dan ternyata mereka masih belum tidur, yang sedihnya abah kena demam chikunya, sedih2, dua minggu dah kena tapi tak bagitau, sian abah, abah cite nak solat pun susah, sakit sangat, nak jalan semua susah,kaki rasa kebas, keja pun xdapat, abg pun kena gak, nape tak bagitau awal2.



Sedih malam tu. Tapi penulis cuba untuk mengawal tika bercakap dengan abah, takut nanti dia risau pulak, semoga Allah menyebuhkan mereka-mereka secapat mungkin, Amin……..

5 comments:

Anonymous said...

salam..ase nyer mcm bunyi program JIM..
betol x?
ambo pnh ikut program tue..
tp jd peserta la..
tue pun di jemput..
ok la, cara pengisian dy..
akhir kata salamat maju jaya!

Mardhiah said...

moga ayah kamu ok
huk2...

jgn sedih2 ye
sabar2..

pohon kekuatan dr Allah
'tiada kekuatan dan daya melainkan dari Allah'

take care,suhairi ^_^
salam

Ceksue said...

wassalam...huhuh
terima kasih mardiah....insyaALLAH susah hati sebenarnya tu yang keje kurang jalan tu huhuh, nak blik pitis xde huk2

caliph said...

salam su..moga ayh su cepat sembuh..amiin

Anonymous said...

to anonymous:

yg cek sue ikut tu KARISMA club, salah 1 kelab d UIA, bukan karisma JIM..

apapun, mne2 prog yg bermanfaat, ikut je

ni bukan anonimos yg sme dgn yg d atas