Pages

Thursday, September 18, 2008

Kisah aku dengan basikalku

Di kala harga minyak dunia yang semakin mengerikan, idea berbasikal adalah sesuatu yang genius. Kalaulah cadangan ini pertama kali dipopularkan oleh para pencinta alam (ehem, seperti saya) dan bukannya oleh Shahidan Kassim, maka idea tersebut pasti tidak akan mendapat persepsi yang buruk, dan lebih malang lagi ia telah dijadikan bahan lawak oleh manusia yang naik minyak setiap kali harga minyak naik di Malaysia.

Ketika di zaman sekolah dahulu, saya mempunyai sebuah basikal untuk saya bergerak ke sana-sini. Saya sayang basikal saya dan basikal itulah kekasih saya. Malangnya apabila saya mula mengenali kapcai bernama Honda 70cc sewaktu berada di darjah 6, saya semakin curang kepada kekasih saya. Lama-kelamaan, hubungan kami yang erat itu terputus. Beberapa tahun berlalu, saya betul-betul tidak menyangka jodoh saya bersama basikal masih panjang. Kami sekali lagi dipertemukan apabila cuti sekolah menjelma. Rupa-rupanya basikal tidak pernah pun menyimpan dendam terhadap saya. Maka sepanjang cuti tersebut, basikal dengan gembiranya telah menumpahkan khidmat dan baktinya kepada saya. Saya menangis terharu.

tetapi apabila cuti sekolah tamat, tabiat buruk saya yang suka bermain kayu tiga itu berulang kembali. Sepanjang itu, tidak pernah sekali pun kaki ini mengayuh pedal basikal. Untuk bergerak ke sana-sini, saya lebih suka meminjam motor kapcai Yamaha milik abang saya. Saya cuba menyembunyikan hal ini dari pengetahuan basikal yang berada di belakang rumah dengan harapan untuk menjaga hatinya kalau tidak pasti gugur hatinya.

Namun bak kata orang tua-tua, "Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga." Rahsia yang terbongkar ini menyebabkan basikal betul-betul merajuk dengan saya. Basikal tetap enggan memberikan kemaafan walaupun saya membawanya bersiar-siar di tepi sawah yang berdekatan dengan rumah saya. Buat pengetahuan, kawasan sawah ini adalah tempat yang paling digemarinya. Kata basikal, suasana di sawah ini romantik dan boleh menenangkan hati yang resah.

Akhirnya, saya tiada pilihan lain kecuali menjualnya kepada kawan saya berserta kuncinya sekali. Kini segala pengalaman pahit manis saya bersama basikal hanya tinggal satu kenangan. Sehingga kini, hidup saya masih bersendirian tanpa kehadiran sebuah basikal. Namun, saya tetap keliru siapakah yang patut dipersalahkan dalam tragedi ini. Jika di sini, sayalah sebenarnya yang terhegeh-hegeh memujuk basikal supaya menjadi kekasih saya. Namun apabila senang, basikal saya tolak jauh-jauh pula.

kini setelah beberapa tahun berpisah,saya sudah tidak lagi mendengar khabar berita darinya.mungkin dia sedang gembira dan mungkin hatinya telah dapat melupakan saya.sedihnya......

No comments: