Pages

Thursday, September 18, 2008

panduan dalam menulis blog yang lebih mantap

Di kala ini, saya sedang menyiapkan satu artikel yang agak panjang. Menghasilkan tulisan yang berjela-jela di internet sebenarnya adalah sesuatu yang wajar dipertimbangkan. Apatah lagi kalau berazam untuk menjadi seorang novelis atau cerpenis maya. Ini memandangkan cara seseorang membaca di internet adalah tidak sama seperti mana mereka membaca bahan bercetak.

Secara purata, pengguna internet paling-paling hanya akan membaca 28% daripada apa yang ditulis. Lagi panjang kita tulis, lagi sedikit mereka baca; yang selebihnya mereka sekadar melihatnya sepintas lalu (scan). Hanya sebahagian kecil sahaja yang akan membaca perkataan demi perkataan dari awal sehingga akhir. Ini bermaksud, peluang untuk kita syok sendiri bagi setiap tulisan yang kita hasilkan di internet adalah amat tinggi.

Tragedi ini berlaku kerana internet ada terlalu banyak gangguan. Maklumat yang melimpah-ruah di internet kadang-kadang menjadi satu sumpahan kepada internet itu sendiri. Sedang kita membaca artikel, tiba-tiba tangan menggatal hendak klik sana-sini tanpa sempat menghabiskan dan menghadam betul-betul apa yang sedang dibaca. Akibatnya, info yang sedang kita hendak kutip itu tidak dapat diserap sepenuhnya.

Ini berbeza kalau kita membaca buku. Di dalam buku, tiada widget dan gadget. Di dalam buku, tiada perkataannya yang boleh diklik. Ketika membaca buku, kita tidak akan hirau untuk mengetahui siapa sedang online di YM, kita tidak kisah berapa banyak emel baru yang masuk, dan bagi yang masih ada Friendster, kita tidak akan peduli untuk login ke sana untuk mengetahui berapa banyak komen/testimonial baru yang diterima.

Buku (dan juga bahan bercetak yang lain) itu sifatnya monogami; bila kita membacanya, kita hanya akan fokus pada buku itu sahaja. Blog, wiki, forum dan sebagainya yang terdapat di internet ini pula, menggoda tumpuan kita agar berpoligami dengan bahan bacaan yang lain (termasuk juga audio dan video) secara serentak. Internet sebenarnya membuatkan kita cenderung untuk tamak meraih maklumat yang berada di dalamnya, tetapi bila sudah dapat, maklumat itu sekadar dibaca ala kadar dan kemudian kita melompat ke sana-sini untuk menagih maklumat yang lain.

Suatu ketika dahulu saya juga ada penyakit yang sedemikian. Belum habis membaca yang ini, saya melompat kepada yang itu. Sehinggalah akhirnya saya dikhabarkan bahawa sifat suka melompat-lompat ini lama-kelamaan boleh membuatkan fokus seseorang itu hanya bertahan paling maksimum selama 9 saat sahaja, iaitu sama seperti ikan emas.

Akibatnya, kita bakal mendapat satu habit yang menyukarkan kita untuk menumpukan perhatian kepada apa yang sedang kita lakukan, baik di dunia maya mahu pun di alam nyata (contoh ketika belajar di dalam kelas). Habit ini pula malangnya dibentuk tanpa kita sedari.

Walaupun tulisan yang panjang tidak begitu digalakkan, namun perlu diakui bahawa tulisan yang pendek tidak mampu mengupas sesuatu isu dengan mendalam dan berwibawa. Saya mendapati ada 4 perkara yang sekiranya dilakukan oleh pemilik blog atau laman yang mempunyai artikel yang panjang lebar, maka ia dapat membantu saya dan mungkin juga ramai yang lain untuk memberikan tumpuan yang lebih jitu kepada apa yang hendak disampaikan.

Ingat 4 Perkara
1) Jangan gunakan warna font cerah di atas latar belakang yang gelap. Blog Sosialis Kanan adalah the worst offender di kalangan blog yang saya ikuti:


Bagi hasil tulisan yang memerlukan tumpuan yang tinggi dari pembacanya, maka dalam kebanyakkan kes, sila gunakan font berwarna gelap (contohnya hitam) dan latar belakangnya pula adalah berwarna putih.


2) Jangan guna saiz font yang kecil. Kalau boleh, gunakan saiz font yang sekurang-kurangnya seperti di dalam blog ini. Ingat, bukan semua pembaca terdiri dari anak-anak muda yang masih kuat matanya. Dan bukan semua orang tahu bagaimana untuk mengawal saiz font secara manual melalui browser yang mereka gunakan.


3) Nyahkan shoutbox dari blog atau laman anda. Di samping membuka ruang seluas-luasnya untuk pencacai, pemfitnah dan spammers untuk bermaharajalela (cuba bayangkan apa akan jadi jika anda tak dapat akses ke blog dalam jangka waktu yang lama, dan blog anda itu pula popular?), widget ini juga adalah antara elemen utama yang boleh mencuri tumpuan seseorang dari apa yang sedang dibacanya.

Malah masa yang anda gunakan untuk berurusan dengan mereka yang menjerit di shoutbox itu, sebenarnya lebih produktif jika ia disalurkan untuk menghasilkan tulisan yang baru. Jika mereka benar-benar mahu berurusan dengan anda, maka mereka boleh menggunakan emel.


4) Lagu/zikir/selawat/bacaan al-Quran yang terpasang secara automatik adalah annoying. Bila saya pergi ke blog anda, perkara pertama yang saya mahu lakukan adalah membaca apa yang anda tulis; bukannya mencari butang STOP yang kekadang entah di mana letaknya.

Ingat, ada ramai pembaca yang boleh hilang tumpuan jika mereka mendengar muzik, hatta al-Quran sekalipun. Dan kalau pun mereka tak akan hilang tumpuan, bukan semua orang minat nak mendengar lagu-lagu nasyid jiwang yang terpasang secara automatik di blog anda. Maksudnya, selera manusia tidak sama. Jadi cara paling selamat, jangan buat autoplay.



Itu sahaja di antaranya. Maka bantulah saya dan ramai yang lain agar mereka semua tidak mempunyai tumpuan seperti ikan emas. Lebih banyak ikan emas di blog anda, bermakna lebih besar peluang anda untuk syok sendiri. Justeru itu, kurangkan populasi mereka!

Jika anda boleh membaca artikel ini dari awal hingga habis, maka ketahuilah bahawa anda mempunyai fokus di tahap super! Persoalannya, ada berapa banyak ikan emas yang sedang berenang-renang di sini?

No comments: