Pages

Wednesday, February 18, 2009

Hargailah mak....hargailah ayah....

Assalamualaikum kepada semua yang sudi melampirkan barang sekejap terhadap nukilan yang tidak seberapa ini namun insyaAllah apa yang penulis inginkan dalam segala penulisan yang diukir sedikit sebanyak memberikan sekelumit dua kesedaran yang boleh menjadikan kita insan yang lebih bersyukur pada-Nya.

Kehidupan yang semakin memesongkan memberikan penulis cabaran yang amat mencabar. Segala ujian yang ‘exam’ yang dihadapi tidak lain antara tarbiyyah yang diutus Sang Pencipta sebagai menguji keimanan yang senantiasa tewas. Namun Dia acap kali memberikan penulis inspirasi dan petunjuk walaupun penulis senantiasa kalah dalam berjuang, jelaslah Dia mahukan penulis menjadi yang terbaik dalam kehidupan penulis. Sungguh baik Penciptaku. Namun bagaimana layanan penulis terhadap-Nya?

Untuk nukilan kali ini penulis akan cuba serba sedikit berkongsi ilmu yang ada. Ilmu yang memberikan penulis kesedaran barangkali untukk menjadi lebih baik. Penulis membelek-belek senarai ceramah yang penulis simpan, maka terjumpalah satu ceramah yang menerangkan suasana didalam kubur, bunyinya macam menarik, daripada penulis membuta selepas subuh baik dipasangnya ceramah ini, lagipun kelas BCM awal.

Seorang ulama’ bermimpi melalui diperkarangan sebuah kubur, dengan tidak semena-mena dia melihat banyak kubur yang mana penghuninya amat menikmati kehidupan disana, ada yang ruang kuburnya begitu luas tidak seperti luas liang semasa ditanamnya itu, begitu asyik memerhati tiba-tiba mata terpandang seorang tua yang mengutip-ngutip sesuatu diatas tanah, ulama’ tadi merasa hairan melihat perilaku orang tua itu terus ditanyanya, ‘mengapa kamu begini?

Lanta orang tua itu menerangkan, mungkin cerita ini penulis tidak ingat sepenuhnya tapi secara mafhumnya inilah yang berlaku, ‘ aku jadi begini kerana perbuatan anak-anakku’ dahulu sewaktu aku masih hidup, aku merupakan orang yang kaya dikawasan ini, harta aku banyak, namun selepas aku jatuh sakit, anak-anakku mula membincangkan tentang pembahagian harta pusaka walaupun aku masih hidup, cukup tersentak hatiku, apabila aku dijemput Ilahi, tiada seorang pun anakku yang sudi mengimamkan solat jenazahku, pembahagian harta tidak menurut syariah, malah tiada yang mendoakan akan kesejahteraan aku dikubur, maka atas sebab itu, demi untuk menyelamatkan diriku, aku terpaksa mengutip amal yang ditabur malaikat, aku menjadi pengemis. Selepas sahaja tebangun, ulama’ tadi pergi mencari anak-anak orang tua tersebut lalu diceritakan halnya berkenaan mimpi beliau, lantas sang anak meresa insaf lalu didoakan ayahnya, dibuat segala amal, diperbetul segala kesilapan.

Selang beberapa ketika, si ulama’ tadi mendapat mimpi yang sama namun kali ini orang tua yang dahulunya menjadi pengemis sudah berubah kehidupannya, rasanya tidak perlu diperjelaskan akan nikmat yang orang tua itu miliki,

Jadi apa yang penulis coba untuk sampaikan adalah tanggungjawab seorang anak itu tidak pernah terputus walaupun kedua ibubapanya sudah meninggal, ingatlah yang segala tindakan kita(anak-anak) akan mempengaruhi kehidupan mereka (ibu ayah) dialam sana.

Cuba kita bayangkan, kita berada dalam satu kawasan kota raya, penulis memberikan contoh, puduraya umpamanya, kawasan tersebut mempunyai ramai orang yang mana semua orang begitu sibuk dengan kerja masing-masing, ada yang melepak, ada yang menunggu bas dan sebagainya. Bayangkan kita berada dikalangan mereka itu, kita berada dengan rakan-rakan kita sedang menikmati santapan yang begitu enak sekali diwarung berhampiran, bayangkan dalam ramai-ramai insane yang lalu lalang itu, kita IBU DAN AYAH KITA MERABA-RABA DIJALAN KAKI MENCARI SESUAP MAKANAN, MENCARI-CARI MUNGKIN ADA SISA SAMPAH YANG MUNGKIN MAT-MAT INDON TIDAK HABIS MAKAN DAN SEUMPAMANYA, CUBA BAYANGKAN….. MEREKA MENCARI DAN KEMUDIAN PIHAK BERKUASA MENGHALAU IBU DAN AYAH KITA KERANA MENGHALANG LALUAN,DITENGKINGNYA IBU DAN AYAH KITA, BAYANGKAN SAHABAT SEMUA, APA SANGGUP KITA MELIHAT KEADAAN ITU?.....TANYAKAN PADA DIRI SEMUA……. INGATLAH SUSAH PAYAH MEREKA MELAHIR, MENJAGA, MELINDUNGI,MEMBERI,MEMBELAI,MENDIDIK,MENYAYANGI,MEMBELA, DAN BANYAK LAGI JASA MEREKA, SUNGGUH CELAKALAH KITA JIKA KITA BANYAK MELUKAKAN HATI MEREKA BAIK SECARA SEDAR MAUPUN TIDAK....INGATLAH SAUDARA SEMUA, KITA HANYA PUNYA DUA ORANG INI SAHAJA, KEMANA HALA TUJU KITA BERKAIT RAPAT DENGAN REDHA MEREKA.........


bersama menghayati dan menghargai ibu dan ayah tercinta.........

abah.....mak.....hari ini dan hari-hari sebelum ini saya banyak melukakan hati mak dengan abah, banyak melupakan mak dengan abah, saya banyak mementingkan kawan-kawan dari mak dengan abah. dengan hati yang tulus dan ikhlas saya bersyukur masih punya mak dan abah,mak yang melahirkan....abah yang mencari nafkah....mak yang menyusukan....abah yang melindungi....Ya Allah ampunilah dosa kedua ibu dan abahku. kasihanilah mereka bagaimana mereka mengasihaniku ketika kecil. Kau limpahilah rahmat serta nikmat-Mu didunia dan jugak diakhirat. masukkan lah mereka kedalam syurga-Mu.terima kasih mak...terima kasih abah.....saya sayang mak dan abah........

-mohd suhairi bin ismail-

2 comments:

Muhamad Aliemran Bin Norasid said...

salam... aku rse da smpi seru utk ko blik kampung la...

Ceksue said...

wassalam...huhuh dari 15 aribulan 12 tahun 2008 aku xblik umah,cukup lama....sedih tol..nape la uiaxde cuti lebih kit.....